Social Icons


Pages

Monday, September 30, 2013

Anda RUGI jika tidak tahu Fakta Mengenai Emas - Siri 2



Assamualaikum & selamat sejahtera,
Sekali lagi, ingin saya kongsikan disini sedikit informasi iaitu fakta-fakta tentang emas supaya anda tidak RUGI. Rugi disini bermaksud apabila kita tidak tahu tentang nilai logam yang dipanggil emas, kita akan kehilangan permata-permata disekeliling kita yang boleh menjamin kesenangan hidup kita dan boleh memberi nilai kepada orang lain juga.

Berikut adalah fakta-fakta mengenai EMAS - Siri kedua
 
1. JUAL BELI – Bila kita dah kumpul banyak aset unggu kita ni, dan ingin menjualnya ketika terdesak, kita tak memerlukan pihak ketiga untuk urusan jual beli emas. Contohnya jika jual beli aset lain seperti tanah, rumah, kereta atau lain-lain memerlukan peguam, bank-bank yang terlibat. Akan tetapi jika kita ingin menjual emas, hanya perlu buat “exchange” proses saja dimana kita bagi barang, dia bagi duit pada kita. That’s all. Itu sahaja. Senang kan? 
2. PERBEZAAN DENGAN BENDA LAIN – Emas merupakan khazanah bumi yang amat bernilai harga nya jika dibanding kan dengan benda-benda lain. Sebagai contoh, sekecil habuk emas yang dileburkan tu lebih bernilai dari habuk kayu (walau kayu mahal harganya). 
 3. TIADA PROSEDUR YANG KOMPLEKS – Emas merupakan aset yang boleh diwarisi tanpa perlu dokumen, prosedur mahkamah dan campurtangan pihak ketiga seperti bank, peguam atau polis. Jika harta atau rumah, kita memerlukan itu semua.
 4. SIFAT SEMULAJADI – Jika dilihat dengan mata kasar, emas dilihat seperti logam/besi yang tiada apa-apa nilai, akan tetapi ianya tetap diminati oleh manusia dan merupakan sifat semulajadi manusia menyukai emas. 
Contoh Emas 1 Gram dalam bentuk goldbar. (dipakej)
 5. SENANG DAN MUDAH – Sifat emas yang ringan membuatkan ianya senang dibawa kemana-mana dengan pelbagai jenis saiz yang sesuai. Emas tidak semestinya dalam bentuk rantai leher 20gram, rantai tangan 15gram atau cincin 4gram tetapi iaya juga disediakan dalam bentuk jongkong (goldbar) yang boleh disimpan dan dilaburkan. Beli ketika murah dan jual ketika harga mahal. Contoh beli tahun 2001 tapi jual tahun 2013. Sebagai contoh, sekarang saya mengumpul beberapa emas yang disediakan dalam bentuk goldbar 1 gram. Alhamdulillah ianya senang dibawa kemana-mana kerana ringan dan mudah disimpan.

p/s: Anda rasa penting tak kita simpan emas?

Nor Zuriana Mohammad
Pakar Peniagaan & Simpanan Emas
Fb page : www.facebook.com/PakarNiagaSimpanEmas
Biz page : https://www.facebook.com/OrosaverGoldBar
Phone Number : 013 222 6350

No comments:

Post a Comment