Social Icons


Pages

Wednesday, November 27, 2013

TAK KAN NAK SIMPAN EMAS SAMPAI MATI???

Assalam dan selamat pagi, 

Al-kisah, semalam saya pergi jumpa customer untuk urusan emas dan bawa skali anak saudara (Irfan) berumur 11 tahun. Bila jumpa customer tu, kami bercerita banyak pasal emas. Lebih kurang 2 jam juga.. lepas balik, dalam kereta Irfan tanya, kenapa simpan emas? apa yang best pasal simpan emas? Mesti dia pelik kenapa barang mcm tu pun nk beli dan simpan.. "baik beli hp ke, beli apa2 yang boleh enjoy" (mgkin dlm hati dia mcm tu hehe)

Jawapan saya:

Ifan tengok tak 1 gram emas yang orang tu beli tadi? kecik je kan? tau harga dia berapa? mana nk tau, jawabnya. Saya cakap RM154 tau.. terkejut kemain lagi dia.. awat mahai sgt?? (dalam loghat kedah, Ifan dibesar di kedah). Haaaaa.. tu lah kena tau.

Ifan lahir tahun berapa? saya tanya. Tahun 2002 jawabnya. Ok, Ifan tau tak tahun 2002 berapa harga dia? Mana nk tau jawab dia.. RM44 1gram je tau... wuih! jauh beza katanya.. tapi nak watpa simpan lama2, tak kan simpan sampai mati??jawab dia. hahaha.. saya gelak jer..

Saya pun bagi contoh, ifan skrg umur 11tahun, brp tahun lagi nk sampai umur 20 tahun dan nak msuk universiti? dia pun kira.. 9 tahun lagi la dia jawab. ok, 11 tahun dulu harga emas 1 gram rm44, sekarang tahun 2013 harga rm154, jadi naik dalam rm110/gram.

Bayangkan 10 tahun lagi harga emas rm500/gram (jangkaan pakar tahun 2020 rm503/gram). Jadi kalau ifan kumpul emas dalam 108 gram (1 gram 1 bulan dari sekarang) sampai ifan umur 20 tahun nanti, ifan beli 108 gram skrg rm16,600 lebih kurang (dikumpul setiap bulan), nanti ifan umur 20 tahun brp jadi harga emas 108 gram tu? lebih kurang rm54,300 la..

dia pun jawab.. ooooooooooooooooooooooooo... mcm tu..

so, dh tau kenapa orang simpan emas? saya tanya.. dia cakap "SEBAB HARGA EMAS MAKIN NAIK LA..." nanti boleh jual emas tu untuk dapat duit bila terdesak@nak guna.. pandai.... hihihi

** at least cuti sekolah dapat jugak ilmu kepentingan emas


Nor Zuriana Mohammad
Pakar Peniagaan & Simpanan Emas
Fb page : www.facebook.com/PakarNiagaSimpanEmas 
 
Biz page : https://www.facebook.com/OrosaverGoldBar     
Phone Number : 013 222 6350

28 November 2013 (10:08)

No comments:

Post a Comment